IvantiWorkspace Manager
4
0

Sampling Mode in Ivanti Workspace Manager

Door gebruik te maken van Zero Profiles binnen RES Workspace Manager, kunnen specifieke gebruikersinstellingen (User Settings) worden opgeslagen in het gebruikersprofiel (User Profile). Door deze op een fileshare/homedrive op te slaan wordt er flexibiliteit gecreëerd, waardoor instellingen worden ingeladen ongeacht op welke werkplek de gebruiker inlogt. De user preferences worden in twee soorten files opgeslagen in het RES gebruikersprofiel, namelijk .UPR en .UPF files.

Wijzigingen in de gebruikersinstellingen kunnen op twee manieren worden verzameld in het user profile, namelijk door middel van Capturing en door Tracking.

Bij Capturing dient specifiek aangegeven te worden welke registry keys en/of folders en files moeten worden opgeslagen. Hierdoor is er beter grip te houden op wat er allemaal wordt opgeslagen.
Bij Tracking worden alle wijzigingen (tenzij ge-exclude) tijdens het gebruik van een applicatie opgeslagen en meegenomen in het profiel. Hierdoor zullen vrijwel alle instellingen bewaard blijven. Echter, door alle wijzigingen op te slaan kunnen er zeer grote profielen ontstaan wat de performance kan beïnvloeden. Om dit te voorkomen is het aan te raden om Capturing te gebruiken. In geval van een nieuwe applicatie zal bekeken moeten worden welke gebruikersinstellingen opgeslagen moeten worden in het profiel, zodat deze bij het inloggen op een andere werkplek weer worden ingeladen.

Maar hoe weet ik welke instellingen (registry keys en folders/files) meegenomen moeten worden tijdens het capturen?
Hiervoor biedt Sampling Mode een uitkomst. Met Sampling Mode is het mogelijk om informatie te verzamelen met betrekking tot welke instellingen (registry keys en folders/files) tijdens het gebruik van een applicatie worden gewijzigd, maar niet worden opgeslagen in het zero profile. Sampling Mode is erg bruikbaar wanneer eindgebruikers aangeven dat hun persoonlijke instellingen niet worden onthouden.

Activeren Sampling Mode
Sampling Mode is in de RES Workspace Manager Console per specifieke applicatie te activeren.

  • Kies bij de specifieke applicatie met rechtermuisknop voor Edit…
  • Ga vervolgens aan de linkerkant van het venster naar User Settings en klik onderin op Advanced User Settings

Hierna zal een extra tab zichtbaar worden, namelijk Sampling.

Hier zijn drie zaken te configureren:

Run this application in sampling mode: Hiermee activeert u Sampling Mode voor de desbetreffende applicatie.

Sampling Ratio: Hiermee bepaalt u in welke ratio user sessions worden gesampled. Standaard wordt er informatie van 1 op de 10 user sessions gelogd (1 out of 10). Met ratio 1 out of 1 zal informatie van alle user sessions worden getoond.

Start sampling: Deze optie bepaalt wanneer de sampling wordt gestart. Direct tijdens het starten van de applicatie of pas wanneer de applicatie volledig is gestart.

Klik op OK en laat Sampling Mode gedurende een bepaalde periode alle wijzigingen volgen. Na verloop van tijd zullen onderin het venster alle registry en folder/file wijzigingen worden weergeven. Deze zijn het gevolg van wijzigingen door gebruikers in de applicatie instellingen.

[fusion_alert type=”general” accent_color=”#808080″ background_color=”#ffffff” border_size=”” icon=”” text_align=”left” text_transform=”normal” dismissable=”no” box_shadow=”yes” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Tip: Zet Sampling Mode weer uit nadat voldoende informatie is verzameld om schijfruimte en performance te besparen.

[/fusion_alert]

In bovenstaande afbeelding staat verzamelde informatie uit de Sampling. Dit zijn dus de applicatie wijzigingen die niet worden onthouden bij het uitloggen en dus niet worden opgeslagen in het zero profile.

In bovenstaand geval bevinden alle wijzigingen zich in de volgende registry tree: HKEY_CURRENT_USER\Software\Adobe\Acrobat Reader\11.0\.
Van deze registry tree zal een User Setting aangemaakt moeten worden om te zorgen dat deze instellingen voortaan onthouden worden.

Aanmaken van de user setting
Ga hiervoor naar de tab Capturing en klik op Add > Custom

Geef de User Setting een naam klik onder de tab Capturing. Klik nogmaals op Add –> Custom


Kies vervolgens voor Registry Tree en definieer de betreffende registry tree:

Klik OK > OK. Voortaan zullen de wijzigingen die onder deze registry tree vallen worden opgeslagen.

Daarnaast bestaat er een optie om direct uit het Sampling overzicht bijvoorbeeld een Registry Key toe te voegen aan de user setting.

Klik met rechtermuis op de betreffende wijziging en Convert selected entry to User Setting…

Er zal een nieuw User Setting venster worden geopend waar de instellingen gedefinieerd kunnen worden.

Naast registry trees zullen ook folders en files gewijzigd kunnen worden tijdens het applicatie gebruik. Hiervoor dienen ook aparte entries in de User Setting moeten worden aangemaakt, om te zorgen dat alle zaken opgeslagen blijven.

Templates
Voor veelgebruikte applicaties, zoals Microsoft Office, Internet Explorer, WinZip, etc., zijn binnen Ivanti Workspace Manager verschillende User Settings templates aanwezig die gebruikt kunnen worden, zodat hier niet onderzocht hoeft te worden welke registry en folders/files wijzigingen door de applicatie worden gedaan.

Alternatieven
Een alternatieve manier om registry en folders/files wijzigingen te bekijken is met behulp van tools zoals Regshot of SysTracer. Echter, het grote voordeel van Sampling Mode is dat het alleen de wijzigingen laat zien die door de applicatie zelf worden geïnitieerd.

 

Soortgelijke Berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Meest Bekeken Berichten

Niets gevonden.

Menu